جديدترين راههاي جلوگيري از افسردگي در كودكان و نوجوانان چيست؟

افسردگي بيماري شناخته شده اي در بين جوامع بشري است كه علاوه بر بزرگترها كودكان و نوجوانان را نيز درگير خود نموده است. والدين بايد ضمن شناخت كامل نسبت به اين اختلال رواني، در اين مطلب با جديدترين راههاي جلوگيري از افسردگي در كودكان و نوجوانان آشنا شوند.

اÙ?سردگÛ?Û±

با اينكه افسردگي زمينه اي ارثي دارد و در افرادي كه خانواده آنها به اين بيماري مبتلا هستند درصد بالايي براي ابتلا شدن آنها وجود دارد اما در خيلي موارد نيز مشكلات محيطي باعث بروز اين مشكل مي شود. كودكان و نوجوانان بيشتر وقت خود را در محيط خانه بسر مي برند. پس در درجه اول والدين بايد محيطي شاد و آرامبخش را براي فرزندان خود فراهم كنند تا از بروز مشكلات افسردگي در فرزندان خود جلوگيري كنند. والدين بايد به ارتباطات خود و سالم نگه داشتن محيط خانواده براي رشد طبيعي جسمي، اجتماعي، عاطفي و اخلاقي فرزندان و پيشگيري از مشاجرات خانوادگي براي حفظ امنيت عاطفي اعضاي خانواده‌ها از طريق ارتباط توجه داشته باشند.

عوامل زمينه ساز افسردگي در افراد كدامند؟

آيا مي دانستيد! مهمترين عامل هاي سبب ساز افسردگي، عوامل رواني هستند مانند: خشم هاي سركوب شده، اتكاء و احتياج زياد به محبت ديگران، احساس حقارت و گناه شديد، اضطراب و ترس زياد و حالت دفاعي شديد در مقابل مسائل زندگي. همه اين موارد در طي دوران كودكي شكل مي گيرند، هرگاه ارتباط بين والدين (كه معمولاً خود مشكل دارند) و كودك قطع شده و رفتار آنها سبب طرد كودك و جلوگيري از ابراز عواطف و خواسته هايش شود زمينه بروز افسردگي آماده مي شود. هم چنين رفتارهاي نابهنجار والدين مانند اضطراب زياد، عدم اعتماد به نفس، وسواس، احساس گناه شديد پرخاشگري، افسردگي و حساسيت زياد خود عامل مهمي در همانندسازي و تقويت رفتارهاي نابهنجار كودكان و نوجوانان است.

مي توان گفت شايعترين علامت افسردگي نوجوان، ناراحتي و غمگيني بي دليل وي است. در ضمن نوجوان افسرده تحريك پذير و مضطرب است و با كوچكترين مساله اي عصباني مي شود و داد و بيداد مي كند. گاهي ممكن است نوجوان افسرده علائم جسمي هم داشته باشد، مثلا اغلب اوقات از سردرد و دل درد شكايت كند. گاهي هم ممكن است دچار بي خوابي و تغيير عادات خواب شود و بي دليل گريه كند. ممكن است حتي عادات غذا خوردن او هم عوض شود. نوجوان بسته با اينكه در اين زمان پرخوري كند يا بي اشتها شود؛ معمولاً دچار اضافه وزن يا لاغري بيش از حد مي شود. گاهي حركات او كند و گاهي تند مي شود و ممكن است حتي براي خلاصي از اين افكار آزار دهنده به مصرف مواد مخدر پناه ببرد. يا اينكه به فكر خود كشي بيفتد و دست به كارهاي خطرناك بزند.

...

ادامه توضيحات را در لينك اصلي زير بخوانيد:

جديدترين راههاي جلوگيري از افسردگي در كودكان و نوجوانان چيست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.